Spontanbesøk og lesestoff

Jeg satt i sofaen med to boxere (hunderase, ikke yrkesvalg) på fanget, da det banket på døra. Fire hunder spratt opp for å si hallo, mens jeg nesten døde av hjerteinfarkt. På andre siden av døren, som jeg måtte smyge meg ut for å ikke slippe ut horden av det som nå hørtes ut som illsinte hunder, stod to damer, sprekkferdige av stolthet av hva de hadde å forkynne. De åpnet samtalen med å late som om de var interesserte i meg og mitt liv, ved å spørre om jeg hadde hunder. Jeg skulle svart at det var alarmen min som ble utløst av kristne fanatikere, men på det tidspunktet visste ikke jeg hva disse damene ville. Hundene bjeffet fortsatt, så jeg åpnet døren på gløtt, og bjeffet inn et «LEGG DERE», i håp om at.. Vel, ikke i håp om noen ting, mest for å vise at jeg faktisk irriterer meg over sånn oppførsel. «Er de lydige da?» spurte hun ene damen, med et smil. Som ærligheten selv, måtte jeg bite i det sure eplet, og svare «Eh, nei..»

Småsnakk vel overstått, snøret var kastet ut, og jeg satt på kroken. Jeg skulle sett damene samarbeide om å hale inn snøret av all makt de hadde, da de dyttet et blad opp i ansiktet mitt og spurte om jeg tenkte mye på det okkulte. «Eh..» svarte jeg. «Du vet, de som kan snakke med de døde og sånt?» Igjen burde jeg sett at de stod der med håven klar. Jeg skulle kjempet mer, kjempet for å bli i det trygge, gode vannet mitt, istedetfor å bli håvet inn på land for å ligge der og gispe til noen var barmhjertige nok til å kutte strupen min og sløye meg. «Jeg tenker ikke så mye på det, egentlig?» De så vel på alderen min at jeg må være en sånn en som ser på televisjon. «Det finnes jo mange TV-programmer som handler om det, om spøkelser og sånt.» Jeg har ikke TV, men jeg er kjent med konseptet, ja. «Også snakker de om folk i media. Märtha og sånn.» Märtha og sånn, ja. «Ja?» Damen åpnet bladet, som heter «Våkn opp!» og som handler om «Sannheten om det okkulte» på første side, og begynte å peke og forklare hva som står i bladet. Jeg stod der, i sokkelesten, joggebukse og t-skjorte, på iskalde steiner i 10 minusgrader, og brydde meg ikke døyten om hva noen måtte mene om det okkulte, med mindre de var satanister eller fra Vigrid eller noe, for det hadde jo vært nytt, at de kom på dørene til folk for å verve. Da skulle jeg bedt de inn på Påskeegg fra Freia! Uansett! Jeg ja’et og mhm’et for å få fortgang i sakene, og telte ned sekundene til jeg kunne si hadetpåbadet og pelle meg inn i varmen igjen. Så kom det. Det som knuste alle mine ønsker om satanister og verving. «For det er i Bibelen alt det som er rett står.» Ja…ha? «Det er jo Han (ja, jeg er ganske sikker på at hun kikket opp på dette tidspunktet, men om hun så Jesus i taket mitt/verandagulvet til huseieren aner jeg ikke) som har skapt oss. Vi lurer jo alle på hva som skjer når vi dør?» Vi blir kasta i jorda og råtner. Eller brent på bålet og spredd på Plata i Oslo. «Vel.. Jeg vet  ikke, jeg har ikke prøvd å dø.» Og med det avsluttet vi den eviglange samtalen (etter at jeg hadde fått bladet om det okkulte, og et annet blad som heter «Vakttårnet», og det kommer vi til nå straks).

Endelig kunne jeg smette inn til hundene (som faktisk holdt kjeft etter at jeg ba dem om å legge seg, mind you), og ikke minst, varmen. Jeg kikket raskt på forsiden av bladene jeg tenkte kom til å finne veien til søpla ganske fort, da det var noe som pirket min interesse. «Hvordan få ekteskapet til å vare» ville Vakttårnet informere meg om. Dette lurte jeg på akkurat nå også, kjente jeg, hvordan forkynnere av Jehovas Rike (det står på forsiden av bladet) får ekteskapet til å vare. Og siden JEG ble nysgjerrige på det, så skal jeg love deg at DU ble nysgjerrig på det, så jeg får informere deg da! Men husk at jeg ikke er en forkynner, og jeg vrir dette til min underholdning. Det er derfor jeg er så awesome.

Dere skjønner det at det finnes problemer som alle som er i et ekteskap eller i et forhold støtter på før eller siden. Ihvertfall sier Vakttårnet det. Jeg vil ta opp de viktigste problemene (eller de som interesserer meg mest), og fortelle dere hvordan bladet sier man skal løse det, og litt hvordan jeg tolker dette. Hold dere fast!

«Min ektefelle gjør ikke sin del.»

«Hvis du først og fremst er opptatt av hva ektefellen din burde gjøre, vil du aldri bli lykkelig. Og det er særlig tilfelle hvis du bruker din ektefelles feil og mangler som en unnskyldning til å unndra deg ditt eget ansvar. Hvis du på en annen side prøver å være en god ektemann, eller en god hustru, vil det sannsynligvis styrke ekteskapet ditt.»
Problemet her er rett og slett at DU ikke gjør nok. Hvis du bare legger skylden på ektefellen din, og er opptatt av hva han eller hun burde gjøre, så vil du aldri bli lykkelig! Så hold kjeft og vask opp!

«Min kone vil ikke underordne seg.»

Min personlige favoritt! Denne måtte jeg sitte litt på do for å tenke over. Uansett! Bladet sier at løsningen er å først og fremst tenke over om man selv er villig til å underordne seg. Ikke til sin kone nei, nå må du slutte å tulle, men til Jesus! For det står i bibelen at: «Han gav sine etterfølgere klar veiledning og korrigerte dem når det var nødvendig. Men han var aldri hard eller skarp.»

Vel, den må vi vel ikke tenke så mye over, det er bare å sette igang å oppdra kona som en hund!

«Mannen min viser ikke noe initiativ.»

«Hvis mannen din nøler med å treffe avgjørelser eller med å ta ledelsen i familien, har du minst tre valgmuligheter:

1. Du kan stadig påpeke hans feil og mangler.

2. Du kan overta hans rolle som familiens overhode.

3. Du kan rose ham oppiktig for enhver anstrengelse han gjør seg.

Det er åpenbart at riktig svar er 3, og vi kan konkludere med at menn kan klikkertrenes.

Den siste dealbreakeren i et ekteskap, i følge Vakttårnet (av de jeg gidder å ta opp, det var bare seks stykker uansett), er:

«Jeg orker ikke hans (eller hennes) irriterende vaner lenger.»

Her gidder jeg ikk å sitere bladet engang, dere får bare stole på meg når jeg sier at bladet sier at du skal holde kjeft og ignorere de irriterende vanene, for du er sikkert ti ganger verre selv.

Til slutt står det en konklusjon, og den sier at hemmeligheten ved å lykkes er å framelske kjærligheten til Gud, og følge hans ord, i Bibelen (det er sikkert ikke så viktig med den andre i forholdet).

På side 21 står det er spørsmål i store bokstaver, akkompagnert av et bilde av menn som stirrer hverandre dypt inn i øynene. «Har du forberedt deg til årets viktigste dag?»

Og hva er årets viktigste dag, you might ask? Jeg skumma selvsagt gjennom for å finne svaret på dette, og det er, selvfølgelig, «Herrens nattverd». Vel, når er den, da? Hvor lang tid har jeg på å forberede meg? Det er ting man lurer på hvis man FAKTISK har interesse for det, noe jeg ikke har, men jeg tenkte jeg skulle sjekke allikevel. Ulempen ved det var at jeg ikke bare kunne skumme. For man kan ikke bare ha en dato for det, punktum finale, nei for «for å få svaret på det spørsmålet er det to ting vi må forstå. For det første: I bibelsk tid begynte døgnet om kvelden ved solnedgang og endte ved solnedgang dagen etter. Døgnet varte altså fra kveld til kveld. For det andre: I bibelsk tid brukte man ikke den kalenderen vi bruker i dag.» Også er det masse blablabla, så kommer man endelig fram til at årets viktigste dag eeeeeeer: 17. april 2011! Hvorfor utropstegnet? Fordi det ER årets viktigste dag, selvfølgelig! Baghera, hunden min, fyller jo 10 år! Og FOR en viktig dag det er! Har du ikke kommet igang med forberedelsene enda?! Chop-chop!

Vel, det var ikke noe mer interessant i det bladet, men la oss ta en titt på dette med det okkulte.

Nå skal vi se om de klarer å få meg til å våkne opp. Det første de vil ta for seg, er hvorfor folk blir tiltrukket av det okkulte. Det står noe om at folk er nysgjerrige, og at det blir sett på som underholdning. Ikke bare kan dette regnes som underholdning fordi man ser «okkulte temaer og gammel hedensk overtro» i bøker, filmer og dataspill, men «noe av denne underholdningen inneholder også detaljerte skildringer av vold og sex». Grøss og gru! Jeg kjenner jeg får arr på sjelen allerede! Videre kan man lese om onde ånder med overmenneskelige krefter, og ikke minst, råd og prinsipper i Bibelen som kan beskytte oss. Jeg gidder ikke å lese alt det her, og ihvertfall ikke å skrive alt ned i bloggen, så hvis noen er spesielt interesserte i dette, kan jeg godt sende dem bladet. Bare skriv kontaktinformasjon i kommentarfeltet. Etter at man har lest ferdig om det okkulte (noe jeg ikke har), så kan man lese om «En pålitelig kilde til veiledning og håp» (noe jeg heller ikke har tenkt til å lese). Så kan man lese om Bibelens sannhet (som er den eneste sannheten, tydeligvis). Så er det litt dagligdags, om sikkerhetstips for eldre, en test deg selv-side, hvor du kan se om du har kunnskaper om Bibelen, du kan tilogmed tegne en tegning hvis du trekker streker mellom de nummererte prikkene! Skikkelig underholdning i tillegg til alt man kan lese om! Bedre enn kinderegg!

9 kommentarer om “Spontanbesøk og lesestoff

  1. Det eneste jeg kunne tenke meg å kommentere: 😀

    Det var masse mer også, men det gidder jeg ikke skrive ned akkurat nå. Alt dette fikk meg til å ville løpe på do. 😀

    At dem aldri kommer på døra mi! Åffer kommer dem aldri på døra mi?

  2. Soppen du er utrolig. Lar Jehovas vitner få komme til med sitt «budskap.» Du blir ikke kvitt dem, jenta mi. Du har gitt dem lillefingern, serru. De vil komme igjen og igjen. *rister på huet*

    Bra skrevet, Soppen! 🙂

Legg igjen en kommentar